امروز برابر است با :1401-09-14

طراحی محصول چیست و چه تفاوتی با ux دارد

زمینه طراحی محصول همیشه مورد سوء تفاهم و سوء برداشت قرار میگرفته است بنابراین ما قصد داریم در این مقاله به طور کامل به این قضیه بپردازیم . این که زمینه طراحی چیست تا آخر این مقاله جوابش را در میابیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

به احتمال خیلی زیاد اگر در حال خواندن این مطلب هستید در صنعت تکنولوژی و فناوری اطلاعات مشغول به کار می باشید و اختمالا هم در حال حاضر و یا به تازگی مشغول به مشارکت دز ایجاد یک محصول دیجیتال شده اید . هدف این مقاله ما نیز درک عمیق نقش طراحی محصول در این فرآیند می باشد . پاسخ به این سوال که طراح محصول بودن به چه معنی است دائما در حال تکامل می باشد و این مقاله تلاش ما برای انتقال وسعت ، ارزش و سودمندی نقش طراحی محصول می باشد که متاسفانه دست کم گرفته شده است

طراحی محصول چیست؟

برای درک کردن طراحی محصول باید به اشکال و زمینه های مختلف طراحی که باعث شکل گیری یک طراح محصول خوب می شود نگاهی می اندازیم . این اشکال چطور با هم ترکیب شده اند و به گفته بورک اگر با هم کار کنند در کنار هم قادر به انجام چه کار هایی می باشند

طراحان تعاملی یا UX : الگوهای رفتاری را بررسی کنید و راه های ببشماری را که از طریق آن یک برنامه خاص قادر به رفع نیاز از پیش تعیین شده کاربر می باشد را ببرسی میکند . این افراد به نسبت دیگران قادر هستند سریع تر راه حل هارا طراحی کنند

طراخان گرافیک یا بصری : همان کاری را انجام میدهند که تمام کسانی که طراح نیستند فکر میکنند یک طراح انجام میدهد . آنها با بازی با فضاها که ممکن است پر باشد یا خالی ، رنگ و اندازه و شاهکار های خیلی زیادی را ایجاد میکنند

طراحان انیمیشن : اگر شما از انتقال بی نقص فهرست و یا بارگذاری انیمیشین های خیلی حذاب و جلوه های زیبا در هنگام کار کردن با یک اپلیکیشن و یا وب سایت شگفت زده شده اید ، اعتبار آن را این گروهن از طراحان دریافت خواهند کرد.

محققان کاربری : قهرمانان واقعی رفع نیاز های کاربران می باشند . آنها در ذهن مشتریان نفوذ میکنند و سوالات دشوار پرسیده می شود و پاسخ های دشوار دریافت میگردد . محققات کاربری از همه چیز سر در می آورند وهمیشه حق را به کاربر میدهند

تحلیل گران داده : دانشمندان طراحی محصول می باشند . آنها آزمایشان a/b و محصولات را مدیریت میکنند ، مقادیر فوق العاده زیاد داده را جمع آوری میکنند و تفسیر میکنند. آنها استاد های تقارن و علیت می باشند . آن ها همان هایی هستند که محتوای برنده را تعیین میکنند.

استراتژیست های کسب و کار : کسانی می باشند که در پایان به سوال واقعا چرا این کار را انجام میدهیم ؟ پاسخ میدهند . انها ارزش کسب و کار را در پشت هر تصمیم گیری مشخص میکنند . برای موفقیت در آنچه که در حال ساخت آن هستید ، درک چرایی ساخت آن ضروری می باشد

و …

تفاوت طراحی محصول و طراح تجربه کاربری :

حال با تعریف مختصری از طراحی محصول نوبت به آن رسیده است که تفاوت طراحی محصول و طراح تجربه کاربری را بیان کنیم . فرض میکنیم که یکی از افراد متقاضی استخدام ادعایش این است که طراح ماهر در زیمنه تحربه کاربری می باشد و دیگری خود را استاد طراحی محصول میداند ! در این بین شما نمیدانید باید کدام یکی از آنها را استخدام کنید چرا که تفاوتی بین این دو حوزه نمیبینید . کدام یک از ان ها برای طراحی سایت بهتر می باشند؟ کدام یک از آن ها میتوانند کمک موثری برای سایت شما باشند.

طراح محصول به این کار ها میپردازد :

در اول به بررسی کردن مسئولیت هایی که یک طراح محصول با توجه به تخصصش میپردازیم .

نفش طراح محصول :

داستان گویی

طراح تجربه کلی یک محصول ، کار روی فرایند طراحی از اول تا آخر

تمرکز زیاد روی طراحی کل محصول

تدوین استراتژی محصول و اجرای آن

اولویت :

شفاف کردن و ایجاد کردن راهنما در هنگام انجام اقدامات گیج کننده

اهداف کاربر + اهداف کسب و کار

راحتی در طراحی ، کاربردپذیری محصول

استفاده از بهترین راه حل ممکن با هزینه خیلی کم

مهارت ها / تخصص :

ارتباطات

تفکر تحلیلی و انتقادی

دانش مدیریت پروژه

ذهنیت استراتژیک + تیزهوشی تجاری

دانش عمیق درباره محصول و بازار

طراح تجربه کاربری :

اکنون به بررسی مسئولیت ها و اولیت های طراحان تجربه کاربری میپردازیم تا بتوانید به خوبی این دو را از یک دیگر تفکیک کنید

نقش و مسئولیت طراح تجربه کاربری :

داستان گویی

طراحی تجربه کلی یک محصول ، کار روی فرایند طراحی از اول تا آحر

ایحاد مدل مفهومی ، طراحی تعامل پذیر ، معماری اطلاعات

داشتن اطلاعاتی راجع به طراحی رابطه کاربری ، هماهنگی با توسعه دهندگان و طراحان رابط کاربری

اولویت ها 

شفافیت و ایجاد راهنما در هنگام انجام اقدامات گیج کننده

اهداف کاربر + اهداف کسب و کار

طراحی کاربر پسند ، کاربرد پذیری محصول

ثبات در طراحی

 

مهارت‌ها / تخصص

کنجکاوی + همدلی

ارتباطات

تفکر تحلیلی و انتقادی

مهارت تحقیق و جستجو

مهارت طراحی بصری

دانش مدیریت پروژه

ذهینت استراتژیک + تیزهوشی تجاری

مهارت نوشتاری

طراحان از اشخصای که فقط بخشی از کار را بر عهده دارند به افرادی تبدیل شده اند که توانایی این را دارند مسئولیت تمرکز روی حل مشکلات کسب و کار را هم بر عهده داشته باشند اگر چه که هدف نهایی یک طراح محصول و طراح تجربه کاربری ، یکسان می باشد. آن ها در نهایت باید از خودشان بپرسند که آیا تجربه ای که ایجاد کرده اند ، موفق به برقراری ارتباط با مخاطب می شود یا خیر ؟ پاسخ سوال این است که نشان دهنده میزان تاثیر تلاش هایی که در مسیر طراحی یک محصول و تجربه کاربری آن صورت گرفته است ، خواهد بود. طراح محصول رامیتوانیم تقریبا نسخه کامل شده طراح تحربه کاربری بدانیم . توجه به همین نکته ریز هم میتواند نشانه ای از پیشرفت های زیادی باشد که در زمینه طراحی شده است .

امروزه تقاضا برای طراحی بسیار گسترده است . از این رو روش های مختلفی برای طراحی محصولات به وجود آمده اند . دیگر نمی توان حوزه طراحی را فقط بخش متعلق به پشت صحنه کسب و کار بدانیم . حال در خیلی از کسب و کار ها ، به حوزه طراحی به عنوان یک بخش استراتژیک و ضروری در توسعه محصول توجه میکنیم . در واقع تکامل نقش طراحان ، ناشی از همین تغییر در دیدگاه ها می باشد . حالا تفکر طراحی به گونه ای توسعه یافته می باشد که حتی میتواند راهی برای پیشرفت در ساختار سازمانی شرکت های طراحی نیز باشد.

 

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *