امروز برابر است با :1401-09-14

راهنمای روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

به نظر شما چه کسی مثل نقاش ها میتواند با رنگ ها سر و کار داشته باشد ؟ چه کسی مثل ان ها میتواند با آن ها زندگی کند و ان ها بو بکشد ؟ مسلما جوابتان هیچ کس می باشد ؛ چرا که هیچ کس به اندازه نقاش ها با رنگ ها سر و کار نداشته است و هیچ کس مثل آن ها نمیتواند ان ها درک کند و با کمک آن ها بتواند به نقاشی و البته زندگی اش رنگ و بوی تازه ببخشد

روان شناسی رنگ

قدرت رنگ ها در چیست ؟ در این که به ما کمک میکند با کمک رنگ ها به زندگی حس وبو ببخشیم

مطالعات روان شناسی این نکته را یاد اور می شوند که هر رنگی میتواند در ذهن هر کسی خاطره ای و یا نشانه ای را ایجاد کند حتی با استفاده از همین مطالعات و با استفاده از روان شناسی رنگ ها توانسته اند که خیلی بیماری ها را معالجه کنند.

من اگر مدیریت کسب و کاری را بر عهده داشتم از این نکته غاقل نمی شدم ، سعی میکردم که از این مطالعات استفاده کنم و از روان شناسی رنگ ها بهره ببرم تا بتوانم روی مخاطبم تاثیر بیشتری بگذارم . تلاش می‌کردم که با استفاده از روانشناسی رنگ در کسب‌وکار و تبلیغاتم، احساس متفاوتی را به مخاطب‌هایم منتقل کنم.

روانشناسی رنگ در بازاریابی چه اهمیتی دارد

شما باید به رنگ ها به چشم ابزاری خاصنگاه کنید که میتوانند روی رفتار هر کدام از مخطابان شما تاثیر فوق العاده ای را بگذارند. رنگ ها میتوانند به ذهن ما دستور بدهند که به کجا نگاه کنیم و به چه چیزی نگاه کنیم و حتی هم زمان با نگاه کردن چه احساسی به ما دست بدهد بدون آن که متوجه آن شویم. دنیای رنگ‌ها کمک می‌کند تا بفهمیم چه چیزی از دیگری مهم‌تر می باشد.
دقیقا به همین دلیل است که عرض کردیم شناخت رنگ ها در بازاریابی اهمیت خیلی زیادی دارد.

شما با انتخاب درست رنگ، می‌توانید روی مخاطبان خود تأثیر بگذارید. اما امروز، آنقدری که هویت بصری یک برند مهم است، رنگی که از آن استفاده کرده است اهمیتی ندارد.

اصلا هویت برند به چه معناست؟

هویت برند یعنی شخصیت برند. یعنی موضوعاتی که دور هم باعث می شوند که مخاطب به یاد کسب و کار شما بیفتد. که در این مقاله انتخاب درست رنگ برای لوگو، تبلیغات، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و… یکی از مشخصه‌های هویت برند است.

یعنی امکان دارد بگویند که رنگ آبی نشان اعتماد و رنگ زرد، استرس‌زا است.

اما می‌بینیم که بانک ملی، لوگوی خود را از آبی به زرد تغییر داد، یا مثلاً لوگو ایرانسل، زرد است!

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم، رنگ‌ها ممکن است روی هر کس، تأثیر متفاوتی را بگذارد. یعنی هر کس با توجه به فرهنگی که از آن می‌آید، خاطراتی که دارد و تجربیات قبلی خود، رفتار و واکنش متفاوتی به هر رنگ نشان می‌دهد. 

اما می‌بینید که حتی گوگل هم به عنوان یک شرکت بزرگ، اهمیتی به تأثیر رنگ‌ها روی مخاطب‌هایش نداده است! در عوض روی هویت بصری برند خود به شدت تمرکز کافی و لازم را داشته است. او از چهار رنگ آبی، قرمز، زرد و سبز استفاده کرده و در لوگوی تمام ابزارهای خود هم، همین رنگ‌ها را به کار برده است.

آیا انتخاب درست رنگ در طراحی‌سایت مهم است؟

هیچ می‌دانستید که اگر رنگ تک‌ تک اجزای سایت خود را به درستی انتخاب کنید، فروش‌تان بیشتر می شود؟ در قسمت قبلی از مقدمات طراحی گفتیم تا بدانید از چه رنگی باید در کنار چه رنگ دیگری استفاده کنید. اما در این قسمت می‌خواهیم به شما یاد بدهیم که چطور از رنگ‌ها استفاده کنید که فروش‌تان چند برابر شود.

فراموش نکنید که برای چه کسی طراحی میکنید؟

هیچوقت نباید فراموش کنید که مخاطب شما کیست و دنبال چه چیزی در سایت شما میگردد. در طراحی، اولین قدم شناخت مخاطب است.
مخاطب‌تان مرد است یا زن؟ چند سالش است؟ برای چه چیزی شما را دنبال می‌کند؟ رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، برای او جذاب هستند یا نه؟

برای مثال تصور کنید که یک برند لوکس طلا، در طراحی سایت، لوگو و تبلیغات خود از رنگ صورتی استفاده کند! مخاطب‌های این برند ممکن است تصور کنند که با یک محصول تقلبی روبرو هستند.

در ادامه همین مبحث شناخت مخاطب و توجه به او، بد نیست که درباره ویژگی‌ای که اندروید به سیستم خود اضافه کرده است هم صحبت کنیم.
اندروید برای افراد کم‌بینا یا کسانی که به اصطلاح کور رنگی دارند، تنطیماتی قرار داده‌ است که می‌توانند با آن رنگ فضای اندروید خود را تغییر دهند و بهتر ببینند.

 

همانطور که می‌بینید، اندروید، به عنوان شرکتی که جامعه بزرگی از افراد، مخاطب او هستند، ویژگی تنظیم رنگ را در سیستم‌عامل خود قرار داده است تا کسانی که دچار کم‌بینایی یا کور رنگی هستند بتوانند به راحتی با گوشی‌های خود کار کنند.

حس رضایت و تجربه موفقی که اندروید از این کار داشته است، مثال خوبی برای تجربه‌کاربری یا UX بود.

چرا هر برند باید یک رنگ سازمانی داشته باشد؟

به عنوان کسی که می‌خواهد از روانشناسی رنگها در کسب‌وکار خود استفاده کند، باید بدانیم که پشت هر رنگی که در دنیای تبلیغات می‌بینیم؛ دلیلی وجود دارد.
یعنی حتماً دلیلی دارد که رنگ اصلی کوکاکولا قرمز است. در ادامه رنگ‌های محبوب کسب‌وکارها را باهم بررسی می‌کنیم.

روانشناسی رنگ قرمز

اگر می‌خواهید بلافاصله، توجه کسی را به خود جلب کنید از این رنگ استفاده کنید. فقط باید این نکته را فراموش نکنید که در استفاده از این رنگ نباید زیاده روی کنید. چرا که ممکن است روی ذهن مخطاب تاثیر منفی بگذارد. پس برای آن که بتوانید توجه مخاطب را بلافاصله به خود جلب کنید، قرمز را فراموش نکنید.
برای مثال، رنگ سازمانی وب‌سایت Virgin مانند، وب‌سایت آن‌ها قرمز است.

دیده شده که این رنگ اشتهای افراد را هم به غذا افزایش می‌دهد. به خاطر همین است که کوکاکولا و مک‌دونالد از این رنگ استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد، نشان‌دهنده احساس محبت، دوستی و مثبت‌اندیشی می باشد . همچنین گرمایی دارد که افراد را یاد تابستان می‌اندازد. یک مثال خیلی واضح از این رنگ، لوگو مک‌دونالد است که با پس‌زمینه قرمزش باعث می‌شود که احساس گرسنگی کنید و با  M زرد رنگ آن به این برند احساس نزدیکی داشته باشید.

روانشناسی رنگ بنفش

بنفش در عین حال که یک فضای رازآلود و فریبنده دارد، به مخاطب فضای ایده‌پردازی هم می‌دهد. برای همین است که همیشه برای نشان دادن خلاقیت از این رنگ استفاده می‌کنیم.

مثلاً وب‌سایت OneNote را نگاه کنید…فضای وان‌نوت به شدت برای ثبت ایده‌های لحظه‌ای افراد و یادداشت‌های روزانه طراحی شده است و رنگ بنفش به خوبی این حس را به مخاطب می‌رساند.

اما استفاده بیش از حد از رنگ بنفش باعث می‌شود که مخاطب به شدت به درون ذهن خود سفر کند و حواسش پرت شود.

بنفش به طور کلی به خیال‌پردازی و معنویت شناخته شد است که از آبی و قرمز، ثبات و انرژی را به ارث برده است.

روانشناسی رنگ آبی

روی هم رفته، آبی یک رنگ محبوب می باشد که علاوه بر این که احساس آرامش، اعتماد را به مخاطب می‌رساند؛ به ایجاد رابطه در بازاریابی هم کمک خواهد کرد. برای مثال سایت‌ساز WordPress را در نظر بگیرید. وب‌سایت اصلی وردپرس، آبی رنگ است که می‌خواهد به ما بگوید در طراحی سایت خود می‌توانیم به راحتی به او اعتماد کنیم.

با دیدن این رنگ، بلافصله آرامش می‌گیریم و استرس‌مان کاهش پیدا می‌کند. اما فراموش نکنید که آبی رنگ سردی است و استفاده بیش از حد از آن تأثیر منفی دارد.

سایت‌‌های کاربردی انتخاب رنگ

تا به اینجا مقاله آمدید و قطعاً اطلاعات خیلی زیادی درباره دنیای رنگ‌ها پیدا کردید. شاید به اندزه آن هنرمندی که در اول مقاله به او اشاره کردیم، حرفه‌ای نشده باشید (خب او استعداد ذاتی دارد!) اما این به آن معنا نمی باشد که کمک تکنولوژی را نادیده بگیریم

در ادامه می‌خواهیم چند وب‌سایت کاربردی معرفی کنیم که در انتخاب رنگ به شما کمک می‌کند.

سایت Adobe Color CC

سایت ColorSafe.co

سایت Palleton

سایت Coolors

دیگر حرفه‌ای طراحی می‌کنی

بررسی دنیای جذاب رنگ‌ها را چه از لحاظ تئوری ‌رنگ و چه از لحاظ روانشناسی بسیار لذت‌بخش می باشد. یادتان باشد که وقتی حرف از انتخاب رنگ می‌شود، کار از کار پیش نمی‌رود، مگر این‌ که رنگ‌ها را تست کنید.
حتماً از تجربه خود در انتخاب رنگ در طراحی سایت، تبلیغات و برندیگ خود برای ما بنویسید و سوالات خود را در بخش نظرات، از ما بپرسید.

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *